Digitális Egérfogó
(A lapban megjelent cikk nyomán)

A több vonat vezérlés ROCO fogásai.
    A ROCO mozdonyok "átépitese" egyszerû. Dekóder lapocska vásárlása elõtt tudnunk kell, hogy hat, vagy nyolc érintkezõ tüskés szükséges. Mozdonyunk gyártási száma alapján, az üzletben jó dekódert adnak. A tesztben ismertetett BR 18 dekóder illesztését mutatjuk, mely utasitás olvasással együtt öt percbe került. Elhelyeztük Seuthe Nr. 11 füstgenerátorát is. A mozdony digitalizálás két módja: Mozdonypark fejlesztéskor, válasszuk a digitalizált változatot. Olcsóbb, mint az
utólagos kiépités, elõny még, hogy a gyárban kipróbált, beállitott mozdonyt kapunk. Közeli múltban vásárolt modellek belsejében digitális csatlakozót találunk. Ha nincs gyakorlatunk, a kis kedvencet vigyük szakemberhez. A gyakorlottaknak a sajátkezû olcsóbb fejlesztést ajánljuk.

Dekóder beépitése elõkészitett mozdonyba:
    A digitális üzemhez a mozdony nyomtatott áramkörét át kell állitanunk. Ehhez a modellt - sajnos - szét kell szerelnünk. Vigyázzunk a védhaz korlátokkal, és a sebességmerõ rúdjával. Szétszedés elõtt mindhármat akasszuk ki. A beállitó lapkát kilencven fokkal forditsuk el, hogy a mozdony hossztengelyére derékszögben alljon. Tesztünk alanyául szolgáló BR 18-ban a lapka csatlakozót a szerkocsiban oldalt helyezték el. Az analog üzemhez szükséges vakcsatlakozót távolitsuk el, a dekóder-lapka csatlakozót dugjuk a helyére. A lapkát fólia védi. Legyünk körültekintõek, de ne körülményeskedjünk a csatlakoztatásakor. Figyelem! Testünk sztatikus töltése a dekódert tönkreteheti!

Ime képekben a folyamat:


Szerelésre elõkészitve



Az érintkezõ lapka átforditása


Az analóg "vakdugó" eltávilitva, a digitális dugasz elõkészitve


A dekóder elhelyezve a szerkocsiban

Elõfordul, hogy régi modellünk motorja nem alkalmas a digitalizálásra. Az átépités szaküzletben kapható motor alkatrész cseréjével, ritkábban a teljes motor kiváltásával a korszerûsitést letudhatjuk. A tévhitek tisztázása végett: analóg rendszerben digitális mozdonyok: mehetnek egyszeri szakaszolással vagy még jobb átmenõszakasszal+elválasztómodullal. Digitális rendszerben analóg mozdonyok: rendszerfüggõ. Lokmaus1 esetén a nullás címen 1 mehet, Lokmaus 2 esetén nem mehet - ROCO rendszer esetében.
  A ROCO három digitális lapocskát gyárt: A 10738 Motorola formátumú, 14 sebesség fokozatú, 80 cimkombinációval, 1000mA motoráramig, túlterhelésre nem védett. Analóg üzemre is alkalmas! Minden áramnemre alkalmas. Négyfunkciós (200mA), de csak menetiránynak megfelelõ világitással, dugaszolóval.
A 10742 DCC formátumú, 14, 28, 128 sebességfokozatú, 99 cimkombinációval, 1000 mA motoráramra, nem terhelésszabályozott, túlterhelésre nem védett. Analóg üzemmódot lehetõvé tesz! Egyenáramú, két 250mA automatikus funkciójú, dugaszolóval ellátott lapka. A legjobbnak tartott a 10745, DCC formatumu 14, 28 ,128 sebességfokozatú, 99 cimhellyel, 1000mA motoráramra, tehelésszabályozott, termikus túlterhelés védelemmel. Analóg üzemmódra alkalmas. Egyenáramú, 100-440mA négyfunkciójú, dugaszolóval ellátott lapka.

A programozáshoz:
A ROCO mozdonyegérrel a legalacsonyabb és legnagyobb sebesség a csak terhelésszabályozott dekódernél  programozható!
A dekóderek gyári cime 03.

DCC dekóderek vezetékeinek szinkódjai, egyedi átépitésekhez, az NMRA ajánlások szerint a következõ oldalon tekinthetõ meg:
http://www.tttrains.com/nmradcc/rp911.html  (Hivatalos oldal)

Sok sikert a digitális üzemhez!

Vissza a modellezés-oldalra
Vissza az aktuális oldalra