E101 - a német vasút gazellája

A ma mozdonya egy nyolckerekû hat megawattos erõmû, ami a fékezéskor keletkezõ energiát a hálózatba illedelmesen visszatáplálja.

 A DB zászlóshajója a BR101 sorozat lassan fél évtizede vontatja a német vasutakon az összes nagysebességû hagyományos vonatot. Az IC-t arrafelé InterRegionak hívják. Azokon a vonalakon közlekedik, ahol az ICE szolgáltatás még nem biztosított. Néhol a párhuzamos közlekedés sem kizárt. Az InterRego valamivel gyakrabban áll meg. Münchenbõl Hamburgba a menetidõ közel egy órával hosszabb, igaz, az utas többet lát, mert a régi pályán nincs annyi alagút. A vonat gyakran 200km/h sebességgel robog.
 A BR 101 nagysebességû mozdony. Az Adtranz fejlesztette ki, a DB 145 darabot vásárolt. Magyarországon a hegyeshalmi pályaudvaron naponta megfordul, a Debredenbõl érkezõ Gigantot válta a Bartók Béla EuroCity elõtt. Így hát magyar terepasztalon sem idegen, igaz, csupa német kocsi dukál hozzá.

 A mozdonyt több modellgyár ajánlja, mi a Fleischmann gépet kaptuk lencsevégre és nyúztuk amíg meg nem untuk. Kitartónak kell lennie a gonosznak, aki tönkre akarja tenni, épeszû ilyet nem tesz. A kis masina évtizedekig lesz az otthoni pálya büszkesége.Piros ruhája RAL 3020, több kisgyermekben Mikulás és karácsonyi hangulatot kelthet. A modell eredetijével a hamburgi bázison találkoztunk, így az összehasonlítás nem csak elméleti. A modell végsebessége nagyobb (257km/h) mint az eredetié (230km/h). Vonóerejével 12 részes vonatot minden nehézség nélkül elhúz. Ehhez legalább öt méteres nyílt pálya kell, mert a vonat mozdonnyal 3,3 m; rövidített kocsikkal is 3,1 m hosszú. Mi a rend kedvéért kipróbáltuk, a szabvány 3%-os emelkedõn is kipróbáltuk, nem akadozott, nem köszörült.
 A Bühler motor erejét a forgóvázakra kardánok továbbítják. A vonórudakat is megépítették. A mozdonyt leszerelt rudacskákkal is kipróbáltuk, így már nem húzott olyan egyenletesen. A rudak építése tehát nem csak az optikai tökéletességet, hanem a mûködést is szolgálja. Az áramszedõ Sommerfeldt, a megszokott minõségben. A modell vonalait a szélcsatornában alakították, szerelvény nem sok van.
Modellünk áramfelvétele a szokásos, plusz trafó sem kell, de egy alállomás a terepasztalon jól mutat. A vezetõfülke színezése megfelel az eredetinek. A mozdonyvezetõ az elsõ fülkében ül. Gondos modellezõ fordítókorong híjján a mozdonyt forgatja, nem dõl össze a világ. Fleischmann azt tette, amit megszoktunk tõle. A modellszakmában elõször vonórudas modellt épített, akkor sokan megmosolyogták, nem nekik lett igazuk!

Vissza az elõzõ oldalra