ARCHIVUM


2008.11.16.
Kiállítás Szolnokon



2008.11.13.
Kiállítások November hónapban




2008.10.21.
Kiállítás a hosszú hétvégén Békéscsabán, plakát a részletekkel:



2008.09.07.
Kiállítás ismét Tatabányán
A kiállítás 2008. október 3-től 5-ig tekinthető meg a Vértes Centerben, a kiállítás plakátja részletes adatokkal letölthető innen.

2008.04.04.
Vasútmodell kiállítás Szolnokon!
A kiállítás plakátja letölthető innen.
A látnivalókból: ALOE klub modul terepasztal, LGB kertivasutak, modellvasút és kiegészítők árusítása, tanácsadás.
Nyitva: 2008.04.11-13, naponta 10 és 18 óra között.
Helyszín: Szolnok, Jubileum tér 1/a (a MÁV pályaudvar mellett)



2008.02.21.
Kiállítás Tatabányán

2008. február 29-től március 2-ig
10:00-18:00 óra között
A kiállítás gerincét a hatvani Liszt Ferenc EC Vasútbarát Klub 30 méteres TT modulrendszere alkotja, de több más kisebb terepasztal mellett, lesz 50 éves magyar PéVé, kerti LGB vasút, Piko modellekkel teli vitrin, vasúti fotó és bélyeg tárlat, továbbá lehetőség modellek, kiegészítők, szakkönyvek, képeslapok adás-vételére és ingyenes szaktanácsadásra is.
Helyszín: Vértes Center Bevásárlóközpont 2800 Tatabánya, Győri út 7-9 (a MÁV pályaudvar mellett, a Volán buszpályaudvarral egybeépítve) - a parkolás ingyenes -
Információ: 70 - 3815406 Belépődíj: felnőtt 400 Ft, gyermek: 200 Ft


2007.10.08.
LGB forgalmazás
A Märklin - LGB összeolvadás kapcsán felmerült a kérdés, hogyan lehet ezentúl LGB termékeket vásárolni. Jelenleg csak a gyár üzletében (Museum shop) vásárolhatóak LGB termékek, a paletta még átalakítás alatt van. Hamarosan azonban a hivatalos kereskedőnél is megindul az árúsítás, erről itt hírt adunk.

Minitanks, ezután Herpa név alatt

A Modelleisenbahn Gmbh jelezte, hogy a Roco Minitanks termékek ezentúl a Herpa cég neve alatt jelennek meg, tehát Herpa Minitanks néven. A hír szerint a fejlesztés továbbra is a Modelleisenbahn Gmbh-nál marad.



2007.05.06.
Ingyenes Central Station frissítés
A Märklin minden Central Station tulajdonos számára ingyenesen elvégzi a firmware frissítését. A frissítés tartalmazza a vágányút állítást is. A Central Station tulajdonosok a vezérképviseletre adják le a készülékekeket, melyeket május végén szállítanak ki Göppingenbe, majd visszaérkezés után szintén a vezérképviseleten lehet átvenni azokat. Vezérképviselet: Egly Tibor, Budapest, XI: Ramocsa u. 5-7, egly@t-online.hu


2007.03.30.
Kiállítások Győrben és Miskolcon
Vasútmodell kiállítás Győrben
Nyitva: 2007. március 31-én és április 1-én 10-18 óráig
  A kiállításon megtekinthető:
A jellegzetes magyar tájat bemutató - 30 méter hosszú – H0-ás terepasztal
Az 50 éves magyar PéVé fémvasút
Száznál is több MÁV és GySEV egyedileg gyártott mozdony és vagon
Több kisebb terepasztal különböző méretben
LGB kerti vasút
A kiállítás alatt lehetőség van modellek, kiegészítők, szakkönyvek, képeslapok adás-vételére és ingyenes szaktanácsadásra
Helyszín: Ady Endre Művelődési Ház (régi Vasas) 9022 Győr, Teleki út 38
Információ: tasnadigyula@freemail.hu Belépődíj: felnőtt 400 Ft, gyermek: 200 Ft
Letölthető plakát

Vasútmodell kiállítás Miskolcon
Nyitva: 2007. május 4-től 6-ig naponta 10-18 óráig
A kiállítás alatt lehetőség van modellek, kiegészítők, szakkönyvek, képeslapok adás-vételére és ingyenes szaktanácsadásra is
Helyszín: Ady Endre Művelődési Ház és Központ 3534 Miskolc-Diósgyőr, Árpád u. 2-4
Információ: 70-3815406 Belépődíj: felnőtt 400 Ft, gyermek: 200 Ft
Letölthető plakát
 
 



2007.03.09.
ALOE kiállítás
A kiállítás plakátja a részletes programmal, elérhetőségekkel letölthető innen.


2007.02.14.
Jótékonysági kiállítás Székesfehérváron
2007 március 2- 4. között kiállítást tart a Baross Gábor Vasútmodellező és Vasútbarát klub. Részletek a www.vasutmodellklub.hu oldalon és a letölthető plakáton!



2007.02.07.
Ismét EPIVK kiállítás!
XVI. Vasútmodell Parádé
2007. február 17-18.
Szivárvány Gyermekház, Pécs
Nyitvatartás: szombaton 10.00 - 18.00, vasárnap 10.00 - 17.00
Részletes információ: www.epivk.hu


2007.01.23.
NOCH 2007-es újdonságok
A NOCH 2007-es újdonságai megtekinthetőek oldalunkon, PDF formátumban. Kattintson ide a letöltéshez.


2007.01.17.
Állásajánlat a Viessmann-nál



2006.12.04.
Kiállítások december hónapban
Két kiállításról kaptunk hírt:
A (Kaposvár-) Mocsolád-Tab-Siófok vasútvonal megnyitásának 100 éves évfordulója alkalmából tartanak kiállítást,  december 6-8 között, a Műszaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége Kaposvári Tudomány és Technika Házában (Kaposvár, Bajcsy Zsilinszky u. 1/c). Nyitva naponta 9:00-17:30 között. Letölthető plakátjuk itt.
Valamint, az ALOE klub tart kiállítás Győrben, részletes program, nyitvatartás és cím a letölthető plakáton olvasható!



2006.11.19.
Märklin-Trix 2007 újdonságai
   Hivatalosan is eldőlt, hogy mely Insider és Fan Club modellek kerülnek kiadásra. Az 1 méretarány kedvelői megkapják a világ első mallett óriását, ami természetesen nem lehet más, mint az egykori bajor csoda, a későbbi BR 96. H0-ban a 05 - szerencsére - borítás nélküli változata érkezik, a maga 16 digitális funkciójával. A Z a csak protípusként létezett BR53 kondenz szerkocsis mallettjét hozza.  N-ben egy pacific változat érkezik. Az Insider modellek részletes bemutatója már olvasható a képviselet oldalán!

   Ez év decemberére elkészül Märklin második magyar MÁV modellje is. Sokak egykori kedvence, az M61 004 múzeumi állapotát idéző modell (pontosabban festési változat) digitális, és még a Közlekedési Múzeum védettséget igazoló táblája sem hiányzik róla. Ára a képviseleten 248 euronak megfelelő forint lesz. Érdeklődni a vasutandmodell@t-online.hu  címen lehet!



 
 

2006.11.07.
Az új szelek Göppingen felől fújnak

    Talán még soha nem jelentkezett  Märklin-Trix íly korán a következő év modelljeivel, mi több a HighLight kategóriával. Ha nem fejlesztik váratlanul és hírtelen a Taurusként elhíresült ES64 sorozatokat (V1-V5) az ÖBB most többszáz Rh 1012-val látná el feladatait. A mozdony ugyan sok kiváló tulajdonsággal rendelkezett, de kétszer annyiba került volna, mint végül felépített utódja.
Az ÖBB csak három gépet állított szolgálatba. Trix 2007-ben az 1012 002, és a 1012 003 pályaszámú modelleket hozza, és a két változatot előfogatolásra ajánlja. Előkészületben az ÖBB Rola vonata
is, így lesz mit vontatni. A digitális dekóder csatlakozó 21 pólusú lesz. A motor kardánnal valamennyi tengelyt hajtja. A vezetőfülke alaposan kidolgozott, az 1-es állásban mozdonyvezetővel. A világítás meleg fehér led. A modellről előzetesként PDF tájékoztató letölthető erre a linkre kattintva!
    Märklin emléket állít a TEE vonatok szolgálatba állításának 50. évfordulóján. A francia és belga változatban készített modell a különböző áramnemnek megfelelő különbözo szerkezetű és méretű
áramszedőkkel kerül a boltokba. A modell váltó és egyenáramra alkalmas változatban egyformán megjelenik. A mozdonyokhoz két egykor híres INOX-cróm kocsi készletet is kiadnak:
1.) négy kocsiból áll: két fülkés kocsi, egy étkező és egy generátor kocsi
2.) két ülőhelyes és egy bistro kocsi.
A kocsik egzakt 1:87 méretarányúak, tehát Märklin egy körkérdés eredményeként beadta a derekát. A kocsik 289mm hosszúak, a generátoros jármű 264 mm. A TEE mozdonyok és kocsik az 1972-es állapotnak megfelelőek. A modellek 2007 harmadik negyedében várhatóak.



2006.10.20.
Kiállítások október és november hónapban

Két kiállításról szeretnénk hírt adni, elsőként a Mocsolád-Tab-Siófok vasútvonal megnyitásának 100. évfordulójára nyílt rendezvényről:























Valamint eljuttatták szerkesztőségünkhöz a veszprémi kiállítás meghívóját és versenykiírását is, a linkekre kattintva Word Document formátumban tölthetőek le!


2006.09.18.
Innotrans 2006
Idén is megrendezik a neves szakkiállítást, oldalunkról letölthető a kiállítás plakátja. A kiállítás honlapján minden további információ megtalálható: www.innotrans.com


(Kattintson a nagyobb méretű képhez!)



2006.08.02.
Elég volt!
    A Märklin-Trix megelégelte a több éves huzavonát és kibillentette a több év késést összehozó külső fejlesztőt a Mobil és Central Station programból. A váltóáramú Mobil Staion majd egy évet késett, a Central Staion kis híján kettőt. A fejlesztési költségeket a Märklin állta. Amint várható volt, ez évben mástól is megjelenik a pult, természetesen más színben és kissé más formájú gombokkal. A pult tudja, amit a megrendelőnél - nyilván nem véletlenül - "kifelejtettek". A Märklin felállította saját tervező, fejlesztő digitális csoportját. Vége a hercehurcának, és a költségek is ellenőrizhetové válnak.A Trix ez év tavaszán kiadott és később upgradelhető pultja január végére (azaz a nürnbergi vásárra) lesz készen. Ez több hónap csúszás az eredeti tervekhez képest, de a tulajdonosoknak bőven megéri, mert pultjukat ingyen fogják feltölteni az új, a beígértnél lényegesen gazdagabb programmal. A digitális berendezések belvilágának ellenőrzésekor ugyanis kiderült, hogy azok lényegesen többre képesek, ha akarják.
    A Märklin nagyon akarja!  Ezek után az sem meglepő, hogy a jövő év végére ígért Trix centrál is sokkal többre lesz képes, mint ahogy azt eredetileg ígérték. Most már csak egy várható (el): a modellező türelme, amivel az elmúlt években nem egyszer visszaéltek a fejlesztők.
A Märklin nagy tanulópénzt fizetett. A tanulságot levonták. - VM


2006.06.30.
Kiállítás Veresegyházott
    A Baranyai János Vasútbarát és Modellező Klub, a Kordina Zsigmond helyi kör Budapest a MAVOE és a Váci Mihály Művelődési Ház rendezésében Vasútmodell Kiállítás és 53. Országos Vasútmodell Verseny valamint Vasútmodellező Klubok Országos találkozója lesz Veresegyházon 2006.június 30. és július 1-2-n.
Helyszín: Művelődési Ház /Köves u.14./
Nyitva: 2006. június 30./péntek 10-18 óráig július 1./szombat/ 11-18 óráig és július 2-/vasárnap/ 10-18 óráig
Ezzel egy időben fotókiállítást is látható "Hazánk Ipari Öröksége:a Gőzmozdony" címmel, mely alatt megemlékeznek a 160 éve Pest és Vác között 1846.július 15-én megnyitott első gőzüzemű vasútvonalról.



2006.05.26.
Gyermeknapon kiállítás a LÁNGban!
Időpont: 2006 május 26-28.
Helyszín: Budapest XIII. Rozsnyai u. 3.LÁNG MŰVELŐDÉSI KÖZPONT

A kiállítás tervezett programja:

Földszint nagyterem:
A Kisvasutak Baráti Köre bemutatja 0e-s modulterepasztalát, amihez több magánszemély is csatlakozik egy-egy modullal.
A színpadon Ferihegy 2 repülőteret modellezzük nagyvonalakban, több repülőgép modellel, ami Pál Gábor gyűjteménye, munkája, valamint LGB, kerti vasút bemutató lesz látható.
A teremben még láthatunk az 50-es években gyártott PV vasútmodellt, valamint ajándéktárgyakat és képeslapokat vásárolhatnak.
Magyarország legújabb vasúti témájú magazinja az INDÓHÁZ, is megtalálható lesz a rendezvényen.

Galéria:
Szombat-vasárnap modellbörze

Emelet:
110-es terem
  Ebben a teremben különböző méretű és méretarányú hagyományos terepasztalt mutatunk be:
    Gyermekvasutasok TT-s terepasztala
    Major Andrea: H0-ás terepasztal
    Baronfeid Zsolt: H0e-s terepasztal
    Honti Péter: N-es terepasztal
    Bojsza Gábor: H0-s terepasztal-dioráma
    Szidon Péter: TT-s terepasztal
    Gaszt Péter: dioráma
    Enyedi László: TT-s fűtőház-dioráma
    Továbbá vitrin modellek láthatók még.
112-es terem
  Már nem első alkalommal mutatkozik be a Magyar Virtuális Vasúttársaság. A nagy érdeklődésre való tekintettel ismét láthatók lesznek, új és régi vonalak, járművek. Négy számítógépen kísérhetik nyomon és talán ki is próbálhatják a virtuális vasút érdekességeit.
113-as terem
  Itt látható az a H0-ás terepasztal, amit Kara Laci bácsi felajánlásának köszönhetünk. Híven tükrözi a 70-es, 80-as évek modellezési lehetőségeit, amikor még nem nagyon lehetett kapni a mai csúcsminőségű anyagokat, kiegészítőket, modelleket.

Belépőjegy: felnőtt 500.- gyerek / 10 éves korig /, nyugdíjjas 250.-
Nyitvatartás: péntek-szombat 9.00-17.00.-ig, vasárnap 9.00-16.00.-ig


2006.04.11.
Jönnek a Talent-ek

    Április második felében folyamatos próbafutások és hatósági vizsga után kapnak engedélyt a forgalomba állításra a Bombardier Talent elektromos motorvonatok. A MÁV nagyon kedvező áron tíz egységet vásárolt. Az első két vonat forgalomba állítása Budapest-Hatvan vonalon májusban várható.
    Az egységek nem azonosak az ÖBB-nél nagy számban forgalomba állított Talenttel. Legfőbb különbség a kétáramnemuség. Az osztrák vonatok csak egyáramnemuek. A Talentokat természetesen felszerelik - ez a forgalomba állítás elofeltétele - a MÁV-nál szabványos EVM  biztonsági berendezéssel. A vonat ülőhely elrendezése is eltérő. A magyar vonatokban kevesebb lecsapható ülohely lesz. A MÁV asztalokat is szereltet a zsöllyékbe. A magyar vonatok klimatizáltak, az osztrák nem. Gondosan ügyelnek arra, hogy a távolabbi jövőben, amikor a MÁV már sokkal több nagy kapacitású vonategységgel fog rendelkezni, akár  nemzetközi forgalomban, a Tatabánya-Bécs vonalon is szolgálhassanak. Ehhez a technikai elofeltételek biztosítottak. A MÁV által vásárolt egységek folyamatosan érkeznek és a vizsgát és a hatósági engedélyt követően állnak szolgálatba. A MÁV az év végéig valamennyi Bombardier vonatát szolgálatba állítja. A tíz egység elegendő a Budapest-Hatvan személyforgalom ellátására.
 
 


Örvendetes késedelem a Trix Mobile Stationnal

    Első látásra bugyuta PR fogásnak tunhet a cím, pedig amit írtunk igaz.
Märklin Mobil Stationjának sikerét látva Göpppingenben döntöttek, hogy Trix - tehát egyenáramú - változatban is kiadják a digitális  pultocskát, de mivel az egyenáram kezelése egyszerűbb, mindjárt 20 mozdonyos memóriával. A software fejlesztok azonban újabb problémákkal szembesültek, s az elsőként megjelenő start készletek késtek. A türelmes modellező szomorúan látja, mit kapott. Pultja nem mindent tud - még most sem.  Trix korrekt, mert talál a csomagban egy sárgaszínu A4-es lapot, amivel jogosult Mobile Stationja ingyenes upgradelésére. Május végén valamennyi Trix Mobile tulajdonos elfáradhat a magyar képviseletre, ahol készülékét upgradelni fogják.Természetesen csak azokét, akik sárga szelvénnyel érkeznek. A vásárlás a világon akárhol történhetett, csak a sárga igazoló lappal és természetesen a Mobile Staionnal kell rendelkezni. Az upgrade tartalmazza a teljes könyvtárat- ebben 2006 később megjeleno újdonságai is szerepelnek. Az igazi örömhír - és itt válik a cím igazzá - hogy nem 20, hanem 40 digitális mozdony adatait lehet a Mobil saját programozott könyvtárában tárolni! Ezzel nagyon sok vasútmodellező letudja a digitális "korszakot", hiszen kevesen vannak, akik több mint 40 digitális mozdonnyal rendelkeznek. Sokan esküsznek a pálya analóg irányítására és csak a mozdonyokat digitalizálják. Ők most örülhetnek, hiszen megkapták a legolcsóbb digitális irányítót. Akinek más gyártótól származó gyujteménye van, összeállíthatja könyvtárát, és ugyanúgy vasutazhat, mint a Trix mozdonyokkal.
    Trix 2007 júliusában kiadja a mindent irányító Central Station-t is, ami ugyanúgy dupla címmel muködhet majd, mind Trix Mobilja. A Märklin változat 16000 címet tud, Trix-el kis túlzással a fél ország modellvasútját lehet majd irányítani.
 
 


2006.03.31.
Árvíz - buszpótló vonatokkal
Péntek este 7 órától Vác és Budapest között a 2. számú főutat lezárják, az érintett településeket csak vonattal lehet majd megközelíteni. A Volánbusz bérletek a vonatokon is érvényesek!
Értesüléseink szerint a Szentendre felé vezető 11-es út is víz alá került.


2006.03.20.
A Siemens TS leszállította az első budapesti Combinot
Budapesten az első 100%-ban alacsonypadlós villamos
    2006. március 14-e emlékezetes lesz a villamos bolondoknak, szakembereknek s az utazóközönségnek egyaránt. A Hungária kocsiszínben egyelőre csak tárolt első villamos bemutatása megtörtént. A körút 4-6 vonalát és a megállókat júliusig teszik alkalmassá a világ egyik legkorszerűbb szállítóeszközének fogadására. Peront magasítanak, s a pályát több helyen rekonstruálják, ami ugyancsak esedékes a Margit pesti hídfőjénél megsüllyedt pályát látva. A villamos első útját vasúton tette meg Wien Simmering - Budapest Ferencváros között.  Az év végéig 25 egységet szállítanak a fővárosba, a maradék 15 jövőre érkezik. Összesen 40 egységet vásároltak.
    A egybenyitott hatrészes csuklós villamos hossza 53,9 m (ezzel a világon a leghosszabb), szélessége 2,40 m. Utasbefogadó képessége 353 fő. A szerelvények a világ legforgalmasabb villamos vonalán, a 4-6-on szolgálnak. Színük sárga, de – ki tudj miért – nem a hagyományos. Úgy látszik a designerekig nem hallik el az „ohh… gelbe Strassenbahn” sóhaj (magyarul nem írtuk, arra a kutya se hederít). Az ablak-partie is fekete a szokásos fehér helyett. Vigasz, hogy jól mutat a BKV logo.
    A villamosokat acélból építették, bár eredetileg alumínium lett volna, de a leszállított egységek (ca. 400) világszerte repedeztek (van, ahol csak hisztéria volt az egész) és az akkor még csak rendelt, de még nem épített vonatokat Budapest lemondta. A dolog előnye, hogy eredetileg a Düsseldorf közeli Uerdingenben készültek volna, ami sokkal hosszadalmasabb szállítást jelentett volna. A hajtás a Combinonál, már vagy ötszázszor jól bevált forgóáramú hosszában elhelyezett motorokból és rövid tengelyekkel csatolt belső hajtású kerekből áll, melyből vonatonként négyet találunk. A vonatvégek forgóváza nem hajtott.
    A szolgálatba állítás várható időpontja 2006. július.
1887. november 28-án indult az első villamos a Nyugati pályaudvar és a Király utca között. Azok is, akárcsak a Combino, Siemens vonatok voltak.

Technikai adatok:
Építés éve:   2005 - 2007
Modulok száma:  6
Járműszekrény:   nemesacél, hegesztett
Nyomtáv (mm):   1 435
Teljes hossz (hük, mm):              53 990
Szélesség (mm)  2400
Magasság (mm):  3300 sínkorona fölött (áramszedő nélkül)
kerékátmérő (mm):              600
Ajtók:                8 kétszárnyú, 1300 mm széles
Maximális tengelyterhelés (to):  10
Beszállási magasság(mm):        320
Padlómagasság (mm):  350
Áramnem:   DC 600 V
Teljesítmény (kW):  8 x 1000
Legnagyobb sebesség (km/h): 70 km/h
Férőhely (4 fő/m2):             353, ebből 58 ülő

A 100%-low-floor tram for Budapest:
First Combino arrives in the Hungarian capital

    The first Combino type low-floor tram arrived in Budapest today, March 14, 2006, and has meanwhile been put on public display at the Hungaria Depot of BKV Zrt, the urban transit operator. The Combino left the Vienna production plant of Siemens Transportation Systems yesterday and was transported by rail to the Hungarian capital. Siemens is to deliver a total of 25 such trams by the end of the year. All of the Combino ordered will be deployed in passenger service by the middle of 2007.
    The order called for the delivery of 40 vehicles in all. Each one consists of 6 modules with an overall length of 53.9 meters and width of 2.40 meters, making this tram which can carry up to 350 passengers one of the longest in the world. The 100% low-floor vehicle has a step height of 320 mm that ensures especially convenient boarding and exiting for all passengers. The arrival of the first Combino marks the beginning of the low-floor tram era in Budapest.
    The new Combino will operate on tramline No. 4-6, which is the world's highest density line.
    The outer appearance of the Combino is dominated by the typical Budapest colors of yellow with black window panels and by the green-blue striping and logo of the operator BKV.
    The bodyshells of the individual tram modules are made of welded stainless steel. Each one of the six modules rests on running gear that has proven reliable in over 500 vehicles so far and been equipped with a new suspension for enhanced riding comfort. Four of the tram's running gear are each driven and braked by two wear-free, environment-friendly three-phase AC motors. The modules are connected to one another by a combination of flexible articulation joints and concertina envelopes which enable the vehicle to negotiate all possible curves and the passengers to walk through the interior from end to end.
    The first two Combino will be delivered to Budapest in March 2006 and undergo prototype testing by the local authorities. They are due to enter revenue passenger service in July 2006.
    It was on November 28, 1887 that Budapest's first electric-powered tramcar started operating between West Station and Kir?ly utca. That tram was also built by Siemens. Now, 118 years later, a modern low-floor tram by Siemens will once again make its service debut on the popular Boulevard Line 4-6.

Vehicle data:
Year built:   2005 - 2007
Type of vehicle:  Bidirectional
Number of modules:  6
Type of body construction: Welded stainless steel
Track gauge (mm):  1435
Vehicle length over buffers (mm): 53 990
Vehicle width (mm):  2400
Vehicle height (mm): 3300 above TOR (without pantograph)
Wheel diameter, new (mm):600
Number of doors:   8 twin-leaf doors each side (width 1300 mm)
Maximum axleload (t):  10
Step height (mm):   320
Floor height (mm):   350
Line voltage:    600 V DC
Traction rating (kW):  8 x 100
Maximum speed (km/h):  70 km/h
Capacity (4 pers./m2):   353 (of which 58 seated)

SIEMENS TS - VASÚT&MODELL   2006.03.14.


2006.03.20.
Veszprémi kiállítás



2006.03.05.
FALLER 2006
Faller újdonságok -5MB PDF formátum, letölthető honlapunkról.
A közeljövőben tervezzünk beindítani rendszeres újdonság rovatunkat, ahol az egyes gyártók által kiadott anyagokat összegyűjtve megtalálhatják majd.

Klub 424 kiállítás


 


2006.03.05.
RAILFILM 2006
    “Minden passziónak illik egy tudományos nevet adni, ebből az okból kifolyólag én is alkottam egy pszeudotudományos görög hangzású nevet Philoszidernomusz – azaz a vas út szerelmese”, írja jó barátunk, és a vasuti dokumetáris filmek atyja, Bob Symes a BBC egykori rovatvezetője, szerkesztője, bemondója és a vasutak bennfentes ismerője, aki az egész életét ennek a szeretetnek áldozta fel, járta és filmezte a világ vasútjait 1954 óta.
    Mindannyiunk osztja eme passzió örömeit, a geológiai csodákat, a geografikus megoldásokat amit a vasútépités vont maga után. A emberi tényezők, illetve annak geopolitikai távlatai is jelentős szerepet játszottak abban, amiben a vasut kedvelői mind a mai napig megtalálják a maguk egyéni kedvtelését, a hobbijuk alapját.
    Ma a 21. század küszöbén már nem vagyunk kötve a sztatikus ábrázolásokhoz, a fényképekhez. Itt van az új technika, a videoforradalom, ami immár a lakásunkba hozta be a TV studiók titokzatos világát, mégpedig korábban elképzelhetetlen minőségben. Nos ezt a forradalmat szeretnénk a RAILFILM versennyel meglovagolni, nagy profi cégekkel a hátunk mögött, megpróbálunk azoknak a vasutkedvelőknek, akik nem riadnak vissza a videotechnika kihívásaitól sem, egy új nemzetközi fórumot teremteni, ahol  évente mindig más és más országban szeretnénk az értékes beküldött videokat egy gálaest keretében díjazni, és a verseny egyes versenymunkáit a verseny folyamán egy új technológia keretében (internetes TV) bemutatni szerte a világban, hiszen eme új technológia pillanatnyilag az egyetlen amit kis befektetés ellenére is, szerte a világon nézni lehet (www.bahnorama-tv.com), meghozzá nem is akármilyen minőségben. (A legjobb eredményt természetesen akkor kapjuk, ha a PC-n fogott műsort, egy megfelelő videokártya segítségével, egy normális TV-n nézzük.).
    A versenyőnk első évfolyamának a gálaestje a MOROP kongresszus keretében (www.morop.org) lesz megszervezve méghozzá a szlovákiai Kassán 2006 szeptember elején.  Itt kerül sor majd a nyilvános dijátadásokra, és a nyertes filmek bemutatására. A Railfilm versenyek későbbi évfolyamai Európa más más városaiban kerülnek majd megrendezésre, igy reméljük a résztvevők széles körei is majd magukénak érzik a versenyt.
    A versenyünk propagálásában jelentős szerepet vállalt Európa egyetlen kizárólagos vasuti TV-je is, a BahnTV, amit az ASTRA müholdon  kell keresni digitális vevővel.(www.bahntv-online.de)
A versenymunkákat Bob Symes vezetése alatt egy nemzetközi zsüri fogja majd értékelni (a zsüritagok névsora a cikk irása időpontjában még nem végleges).

    Íme tehát a kihívás, amin most az első évfolyamban mindenki csak nyerhet: a versenyzők értékes dijakat, a szervezők tapasztalatokat és majd talán munkatársakat is találnak a jövőbeni terveikhez, és a sok vasutbarát megismerhet olyan vasutakat is, amikről eddig csak könyvekben, ujságokban olvashatott, és nem utolsó sorban egy olyan nézőpontból mint bárki más a sorainkból tenné, s közben talán még szórakozhat is.

Minden egyébb részlet a www.railfilm.net címen található magyarul is.

Várjuk a versenyzők jelentkezését, s aki mer az nyer!
A jelentkezési határidő 2006 május 31. -  Eugen Takács, a szervezőbizottság tagja.


2006.02.19.
NOCH

Honlapunkról már letölthetőek a NOCH idei újdonságai. 7,6MB PDF file (az indegyes Adobe Readerrel olvasható)


2006.02.08.
Ez a ROCO már nem az a Roco
    A nyilvánosságot meglepte az új sínrendszer meghirdetése, pedig tetszik - nem tetszik rég időszerű volt, és az úgynevezett „belső körökben” korábban ismertették is, de Európa higgadtabb felében aranyszabály, hogy újról először csak a gyártó nyilatkozhat, így az ismeretet a beavatott szakma a nyilvánosság nem hasznosíthatja. Akinek - hülyeségből, feltűnési viszketegségből – mégis eljár a szája, örökre kizárja magát a befogadottak köréből.
    A gyártó újabban és egységesen teljesen merev töltéssel operálnak. Roconál tudták, hogy az ollóval vágható gumi fölött rég eljárt az idő, ugyanis új asztal építésekor az ágyazat java mehet a kukába. A vágynak, hogy új rendszert építsenek csak a gazdasági problémák állták útját, mert a gyárépítkezést kellett volna vissza fizetni, ha kivárják a bankok… de ez egy másik és cseppet sem ízléses történet. Nos az újjá alakuló Roco cégutód – mert a név a hagyomány őrzésén kívül már semmi mást nem jelent - a Modelleisenbahn GmbH (Modellvasút Kft.) első dolga a kompakt és könnyen valamint gyorsan kezelhető sínrendszer.
    A régi ágyazatos anyag nagy veszteséggel és lassan építhető, kitérőknél sok a 10-20mm hosszú kiegészítő darabka, ami csak a hibaforrások számát növeli.  A váltók (azaz kitérők) szürke és tűl széles gumiágyazata csak egyszer volt szabható, ugyanis az ágyazat csak a mechanika trancsírozása és tönkretétele árán bontható.  A nagyobb konkurensek között az egykor forradalmian új termék sereghajtó lett.
    „Mindig jól értesült” honi köreinkben néhányan tudni vélik, hogy csak kényszer szülte lépés az új rendszer, mivel a régire gyártási joga nincs az új cégnek. Ez igaz, de gyakorlati jelentősége nulla, és ott a Roco line továbbra is.  Nyomós ok, hogy a gépek elhasználódtak és a további gyártáshoz szerszámfelújításokba, mi több nem egy esetben új szerszám építésébe kellett volna kezdeni, ami az új rendszer árát meghaladja. Az új rendszer ugyanis kevés elemből áll (lásd múlt heti összefoglalónk képtárában a két mérettáblázatot), ami a kevés szerszám gyors megtérülését eredményezi, mivel gyorsan és sokat kell gyártani és piacra dobni. Ez egyúttal, a modellezők nagy örömére olcsóbb sínanyagot jelent. Üröm az örömben, hogy az un. angolváltó csak jövőre érkezik. Addig sincs baj, mivel a ROCO line sínrendszert tovább gyártják, s annyira vigyáztak, hogy némi fejtörést követően – eltart egy ideig, míg megszokjuk – a kétfajta anyag geometriailag illeszthető, igaz az alátöltést a modellezőnek kell kifaragnia. Olcsóbb, mint a régi ágyazatos, amit nyírhatunk, s átalakításkor mehet a szemétbe. Ez utóbbi is komoly argumentum volt az új rendszer kialakításakor. Ehhez jött még, hogy az új modellező generáció mindent gyorsan szinte azonnal akar – mert elkényelmesedett – s egyáltalán nem érdekli, hogy mennyire élethű az, amin játszik. Ebben a magyar modellező jóval igényesebb. Az új rendszer megjelenése felvet egy további kérdést… meddig maradnak a 303mm hosszú EC, IC kocsik, melyeket vizuálisan megnyugtatón csak az új rendszer R3-R4 ívein lehet futtatni. Lehet, hogy egy másik gyártó 286mm hosszú, még esztétikailag elfogadható kocsihossz mérettorzítása lesz általánossá.
    A mai európai átlag lakások mérete nem teszi lehetővé komoly vasútüzemi terepasztalok építését, ezért visszatértek a régi klasszikus 22,5 fokos kisebb helyigényű kitérőhöz, ami első hallásra hátborzongató, de vizuálisan a tárgy tapintásakor egyáltalán nem dőlt össze a világ. Mivel mintát adni még nem tudtak, ki kell várnunk a nyarat, amikor elkészül. Mivel a rendszer kevés elemből áll, felszerszámozása olcsó (persze így is egy vagyon), s ami a legfőbb, versenyképes a piacon elmúlt évben megjelent két egyenáramú másik sínrendszerrel, sőt az egyiket a sínszál anyagában felülmúlja, sőt az ágyazat mindenképpen előny.
Az ágyazatot kissé keskenynek találjuk, de legalább tetszés szerint lehet belőle a különböző korok (Epochok) ágyazatát kialakítani. A sínszál alatt, akárcsak a valóságban átlátunk. Ezt eddig csak Trix új C83-asa tudta. A sínvégek csatlakozása példás, és ez az ágyazatra is vonatkozik. A ágyazat nélküli Roco Line program továbbra is gyártásban marad, tehát kedvelőinek nincs mitől félnie. A cégnél előbbiekre megesküdtek. A többit meglátjuk, ha már kapható lesz a teljes geoLine.
    Az első hivatalos anyag láttán - főleg a kitérő szögétől - kissé elszomorodtunk. A napokban megismerhettük a már elkészült elemekkel és a kapott mintát lapunk nyomtatott kiadását be sem várva, bemutatjuk.
Alaposabb ismertetéssel csak akkor foglalkozunk újra, ha már teljes pálya építéséhez fajta elegendő elem lesz kapható. A sínprofil teljesen azonos a jól bevált Roco Line konstrukcióval. A sínszál anyagában sem eltérő, és az újprogram részeként gyártott átkötő darabbal könnyen illeszthető (képe múlt heti híradásunkban). Az előzetesben még külön betétként emlegetett rezgés és hangtompítás az elő-szériában már beépített (a modellező örömére újabb költségcsökkentés). Az ágyazat belsejében kis gumifejjel bevont a terep alaplapjának felületét érintő támasztó bütykök vannak, melyek a lerakott és nem rögzített pályát is stabilizálják. Az oldalirányú kábel bevezetésekre elvékonyított és kivágható ágyazat töltés oldalakat hagytak Számos más, a jövőben elkészítendő elektronika befogadására kialakított befogó fal és csatlakozó bütyök található a töltés üreges belsejében. A pályákat zavaró és sok közeli képet elrondító túl nagy sínvég kapcsoló sarukat elhagyták, azok az ágyazat végbe öntöttek rendkívül stabil érintkezést biztosítva.
Képeinken - reméljük sikerül – alaposan bemutatjuk az geoLine sín részleteit. A rendszer részletes már terepépítéshez elegendő darabjának kiadását követően a VASÚT&MODELL hasábjain visszatérünk. V&M



2006.01.31.
A ROCO új sínrendszere
Nürnbergi "szenzáció"
    A magyar modellezés évtizedeken át a PIKO volt. Eszi, nem eszi nem kap mást jelszóval hozzászokott a magyar, egy a modell egy a cég.  Az 1990-es összeomláskor az űrt kitöltötték a ROCO-val, és - sajnos - folytatódott a reflex, is egy a modell egy a cég. Ennek bumerángeffektusát „élvezhettük” a tavaly ősz óta. A közismert szomorú és meglehetősen mocskos történet, ha happy end-el nem is, de legalább a cég fennmaradásával végződött. A sínrendszer azonban megújul mert nincs értelme az évekig tartó jogvédelmi huzavonának. 2006 III. negyedévében piacra kerül a 385 mm alapegységre felépített geometriájú rendszer, melynek átszelési kitérője (magyarul angol váltó) csak a jövő évben érkezik, és még csak rajzként létezik. Az egyenes kitérők mintái elkészültek, az íves kitérők rövidesen tesztpadra kerülhetnek.

Az új sínrendszer szerkezeti felépítésében kísértetiesen hasonlít KATO töltéses, pattintsd össze palettájához, de a sínkapcsolat teljesen eltérő.  A régi Roco-line a 61120 kat.sz. 100mm átmenő sínnel kapcsolható az új rendszerhez. Az alap egyenes (61111) 200mm hosszú. Az átvezető sínszál nélkül a rendszer öt egyenesből és négy íves - R1-R4 - sínből áll. A kitérők 200mm hosszúak, és meglehetősen nagy, 22,5 fokosak, de KATO-tól eltérően nem oldalt felhelyezhető hajtóművel, hanem a régi jól bevált ágyazatba helyezhető ROCO hajtással, melyből változatlanul lesz digitális is. Az íves váltók az R3-R4 átkötésre épülnek. Mivel az új ágyazat merev nagy a zajveszély. Ehhez külön zajcsökkentő betétet (61181) készítenek. Az ágyazat formája nagyon hasonló Trix C sínéhez. A sínszál geometriája még nem publikus. Mivel ágyazatos, flex sínre nincs kilátás.Nagy ötlet az ágyazatba pattintható Reed-relé. A vágány a 61180 kat. sz. töltésvéggel zárható. A rendszer geometriai alapja 358x76,5mm. E raszter segítségével bármely pálya megtervezhető. A 385 mm értéket a az alap egyenes (200mm) és elleníve (185mm) adja. A sínrendszer részletes ismertetésére annak elkészültekor a Vasút&Modell hasábjain visszatérünk. Előzetesként néhány kép a képtárba felkerült. Az adatok és ábrák tájékoztató jellegűek!      - V&M

Liliput rövidhír

A Liliput H0-ban elkészíti a FLIRT-tet. Magyar vasútmodellezok térdre, imához! (http://www.liliput.de/)


2006.01.26.
Nürnberg  2006
Nürnbergi előzetes...

Február 2-7 között kerül sor a világmegváltó tervekkel keresztül-kasul átszőtt modellvasutasok zarándoklatára. A mintavásárra megint több kiállítót verbuváltak, ami dicséretes. A tény önmagában örvendetes, de mi és mennyi lesz az újdonság? A kilábalni látszó ROCO a jövő hétre ígérte 2006-os nagykatalógusát. A fejlesztésekről még nem sok szivárgott ki, de nekünk magyaroknak megint jut egy Szergej, ezúttal GySEV (M62 902) a sáfrányoldalú rombuszos epoche-ból. Le a kalappal, hogy még most e nehéz időkben is futja magyar modellre!
Fleischmann szokás szerint – ki tudja hányadszor - ismét megnyeri a legszebb modell címet. Időközben elkészült a múlt újdonságaiból az utolsó, betonaljas flex sín is. Szokás szerint novemberre várható az éves és kötelező teljes újdonság mozdony. A nürnbergiek az egyedüliek, akik tartják magukat, és nem engednek.
Märklin október-november fordulóján hozza az M61 004 MÁV NoHAB-ot. A TAPOLCA névre keresztelt gépről nem fog hiányozni a Közlekedési Múzeum védelmet adó táblája sem, no meg a névadó város címere is ott díszeleg majd a modellen. Mivel a mozdony fémvázas, szerszámmódosításra nem kerítettek sort, mert  az új modell árába kerülne. Természetesen elhagytak idegen részeket. A nagyteljesítményű hajtású modell mfx dekóderes lesz, és a szokásos digitál funkciókon kívül a légsűrítő és szelep hangokat és a fékpofák csikorgó hangját is tudja.  Ára mintegy 7-8000 forinttal lesz alacsonyabb a három évvel ezelőtti MÁV Taurus-nál. A bajor vasút szerelmesei szép darabokat kapnak Trixtől is. Március végére teljes a Trix C sín program. Lasz svájci Krokodil, ezúttal 1-es léptékben.
Ha NoHAB akkor MÁV! Felzárkózik a sebnitzi Tillig is, mert júliusra kiadja a MÁV NoHAB régi festésű új gépezettel és szerszámmal készített modelljét. Szinte mindenki egyszerre vette észre, a NoHABok közül a magyar volt a legszebb.
Piko digitális hobby, tehát kezdőknek ajánlott Herkules sorozattal érkezik. Trix és Märklin is kiad a 25000 forint körüli E 185-ből és Herkulesből több digitális változatot.
Ennyit elöljáróban, a többi a jövő héten kiderül.



2005.11.24.
Programok az elkövetkező hétvégékre

XV. Vasútmodell Parádé
Pécsett
2005. november 26 - 27.

Pécsi Ifjúsági Központ Szivárvány Gyermekház
dr. Veress Endre u. 6.
Nyitvatartás szombaton: 10.00 - 18.00
vasárnap: 10.00 - 17.00
- 23 négyzetméteres N klubterepasztal
- H0 digitális modulterepasztal "hangos" mozdonyokkal
- N méretű digitális szegmens terepasztalrendszer
- Analóg és digitális játékterepasztalok gyerekeknek
- Kertvasút méretű modulterepasztal
- Író - olvasó találkozó az Indóház magazin szerkesztőivel - szombat, 13.00 óra
- Szécsey István (Siemens): Vasúti járműfejlesztések Magyarországon egykor, ma és a jövőben c. bemutató előadása - szombat, 15.00 óra
 

Vasútmodell kiállítás és bemutató a LÁVA egyesület közreműködésével
2005. november 25-27 között, naponta 10 órától 18 óráig.

Budapest, Jóka Klub
1121 Hollós út 5
Megközelíthető: 21-es autóbusszal illetve fogaskerekűvel Svábhegy megállótól.

A Közlekedési Múzeum szervezésében
Modellmánia 2005
modellkiállítás és kavalkád

2005 november 25-től 2006 január 15-ig naponta 10 és16 óra között, vasár- és ünnepnapokon 10 és 17 óra között.
Autó-, vasút-, repülőmodellek, diorámák, terepasztalok. Több száz modell különféle méretarányokban. A kiállítás belépődíjas(!).

2005 december 10-én
MODELLBÖRZE
a közlekedési múzeum egész területén, 10-től 16 óráig. Asztalfoglalás december 2-ig az 1/ 273 3840 / 63-as mellék számon. Nagy asztal: 1500Ft, kis asztal 600Ft. Árúsoknak belépés 9-től.
 

Modellvasút kiállítás és vásár

2005 december 2-án és 3-án 10-18 óra között, 4-én 9-től 17 óráig

A 424-es Vasútmodellező klub

Z, N, TT, H0 és LGB vasutak
Fő látványosság a 40 méter hosszú N-es modulrendszer és az "időutazás a Märklinnel" H0-s modulrendser.

A kiállítás ideje alatt karácsonyi vásár, modellek, kiegészítők minden méretarányban.

BMK - Budapesti Művelődési Központ
XI. Etele út 55. 1/371 2760 www.bmknet.hu
Megközelíthető 7-es, 7A, 14, 114, 103, 173-as buszokkal Kelenföld városközpontig.

Belépő felnőtt: 600Ft, gyermek és ifjúsági 400Ft, családi jegy 1500Ft.



2005.11.08.
Modellkiállítás Veszprémben
15 éves a BAROSS GÁBOR Vasútmodellező és Vasútbarát Klub

XIV. Országos Vasútmodell Kiállítás és Verseny Veszprém

2005. november 11-13.
Simonyi Zsigmond Ének-Zenei és Testnevelési Általános Iskola
Veszprém, Victor Hugo u. 28.
Nyitva: Naponta 10-19 óráig.

Belépődíjak:
Felnőtt 400 Ft/fő, Gyermek és nyugdíjas 200 Ft/fő,
Diák csoportok (min 10 fő) 100 Ft/fő.
Minden belépőből 40 Ft-ot a Bébi Koraszülött Mentő Alapítvány (11748007-20136064) részére ajánlunk fel!

A kiállításon megtekinthetők: 120 méteres MODUL terepasztal, járműmodellek, vasúttörténeti rajzok, térképek. A kiállítás ideje alatt vasútmodellek eladása, javítása és szakmai tanácsadás! A kiállítás megközelíthető: A vasútállomásról induló a „4” helyi járatú autóbusszal a „Stadion” megállóig.


2005.09.25.
Pénteken nyílt az 52.  Nemzetközi Modellvasútkiállítás és Verseny
    Nyitvatartása: hétfő kivételével, múzeumi rendtartás szerint.  A kiállítás október 9-ig tart nyitva.  Helyíszín: Közlekedési Múzeum, Budapest, XIV. ker Zichy Mihály út 14. Petőfi Csarnok repüléstörténeti kiállítás.

További kiállítások az őszi szezonban:

  Kecskemét, TGV 2000 Vasútmodellező Klub
2005. október 7-16., Nyitva:   10 – 18  óráig, a zárás napján – október 16-án – 17 óráig. Letölthető plakát itt.

  Modell-hobby-spiel 2005
Lipcse, szeptember 30 – október 3.
A tavalyi rendezvény 3 napja, fennállásának rekordszámait felállítva, több mint 95.000 látogatót vonzott. Az 530 kiállító között olyan nevek szerepeltek, mint a Märklin Testvérek, Fleischman Testvérek, Erns Paul Lehman, Viessmann, Roco, Robbe, Krick, Multiplex, Revell, Herpa. Az idei rendezvényen 70.000 négyzetméteren, a német gyártók, forgalmazók mellett számos ország jelenléte biztosítja a vásár nemzetköziségét. Minden, miniben, ami rendelkezésünkre áll úton, sínen, vízen és levegőben, látványos bemutatóktól kísérve, idén októberben is megtalálható: modellvasutak, hajó,- és repülőmodellek; mini-kamionok, üzemanyaggal működő és/vagy elektromos távirányítású autók; a kreatív játékok területéről minden, ami papírból, textilből és egyéb anyagból előállítható; a kedvenc, ill. hasznos időtöltés fogalmát kitölti. A „Kreativ Piactéren” új ötletekkel gazdagodhat és saját készítésű játékait azonnal el is viheti, a jubileumi motto: „ Ünnepelni - ünnepi díszletben” jegyében tippeket kaphatunk az ünnepi dekorációhoz, ajándékozáshoz, díszcsomagoláshoz. A gazdag rendezvényprogramról, további kérdésekről készséggel ad felvilágosítást a Lipcsei Vásárok magyarországi képviselete, Seifert Ibolya, tel: (1) 302-7525/120-as mellék, e-mail: seifert@interpress.hu, (kiállítói részvétel szervezése, szállás, utazási ajánlat, jegyelővétel forintért, stb.), ill. kérjük, böngéssze a www.modell-hobby-leipzig.de honlapot is.



2005.07.16.
Fény pislákol a ROCO alagút végén
Tűz nincs de „füst” volt…
Ha egy jó fiú, ünneplő ruhában – miközben hétágra süt a nap – nyakig sárosan tér haza, a mama rendre felkiált:
- Mit csináltál nem esett, nincs is sár!
- Van az, csak keresni kell!
Nos ROCO sem kereste a sarat, mi több, igyekeztek kerülni, mint ördög a tömjénfüstöt, de a világszerte nyomott piac hatásait kivédeni ők sem tudták.
- Ne feledjük, hogy a néhány éve megvásárolt céget az egykori tulajdonosnak ki kell fizetni
- A tarthatatlanul zsúfolt régi üzemben a technológia már nem volt sem fejleszthető, sem tartható. A modellek minősége romlott.
- Fentiekből következik, új üzemet kellett építeni, a felvett hiteleket a bankoknak fizetni kell.
- Az új üzemben a világ legkorszerűbb technológiáját kellet bevezetni, a költségek szintén magasak voltak.

Gondos előzetes számítások során sem a gyártó, sem a pénzügyi szakemberek nem gondolhatták, hogy a modellvasút piacon – mint a világpiacon mindenütt -  hirtelen bekövetkezik az általános zuhanásszerű visszaesés.

Az első jelek már tavaly mutatkoztak, amikor több gyártónál tömeges elbocsátásokra került sor. ROCO-t a vihar akkor még elkerülte.

Ez évben százaléknyi pontossággal ugyanannyit vesztettek a piacon, mint a Samsung, avagy a Sony,. Azaz 40%-ot.

Peter Maegdefrau nem tehetett mást, mint a törvényes illem szerint 14-én délután munkásgyűlést tartott, ahol bejelentette, hogy a helyzetből a kiutat csak a cégcsoport egyes részeinek csőd- illetve szanálási eljárás alá vonása jelentheti. Ennek következtében a holding helyzete – mivel a bankokkal a tárgyalások még folynak - ha egyhamar rózsás nem is, de mindenképpen stabilizálható.
A teljes cég túlélésére komoly az esély.

Az ROCO holding eljárás alá vont részei:

- ROCO Modellspielwaren GmbH – ROCO Modelljáték Kft.   Hallein/Rif, Gloggnitz, Banska-Bystrica (Besztercebánya)
- ROCO Werkzeugbau GmbH & Co. KG – ROCO Szerszámkészít? Kft. & Szövetkezet, Gloggnitz
- ROCO Besitz- und Beteiligung GmbH & Co. ROCO Ingatlan és Részesedés Kft. & Társa Hallein/Rif
 

Az eljárás nem érinti a ROCO csoport alábbi elemeit:
 

- ROCO Holding GmbH – ROCO Holding Kft.
- ROCO Anlegen GmbH – ROCO Létesítmények Kft.
- ROCO Modellspielwaren Vertriebsgesellschaft mbH – ROCO Kereskedelmi Társaság Freilassing (Németország)

A termékek gyártását és szállítását az eljárás alatt is folyamatosan biztosítani kell.

A pénzügyi tárgyalások hétfőn (2005.07.18.) folytatódnak. V&M


2005.07. előtti híreinket az ARCHÍVUMban olvashatja!

weblappal kapcsolatos problémákat a csaba_t@freemail.hu cimen jelezheti.