MAJDNEM TÚL SZÉP „ÚJ" VILÁG

    A DIGITÁLIS MODELLVASÚT vezérlés forradalni változások lázában ég. A lelkesedés nem annyira a modellezők, hanem inkább a gyártók körében nagy. Valós, vagy csak a szokásos marketing-pufogtatás a nagy váltást megéneklő hozsanna? Régi időkben az éljen a hívők ajkáról szólt, modem időkben az önfelkent „angyalok" zengik a halleluját. Az előénekes - ki más is lehetne, hiszen majd harminc éve is ók kezdték - a múlt őszön megszellőztetett, majd februárban, Nürnbergben bemutatött Márklin-Systems.

    Mindjárt többes számban, ugyanis a Mobile Station épphogy megérkezett, de karácsonyra máris várható a Central Station, a tizenhatezemél több adatot kezelni tudó érintőképernyős egység is. A kibocsátás alapkészletekben érkezett. Külön, csak irányító egységet tartalmazó dobozra még várhatunk egy kicsit.

    A böhöm 29530 Startpackung - alapcsomag BR 86-os távkapcsolós gőzmozdonyt és öt teherkocsit tartalmaz. A mozdony már távkapcsolós (Telex-kuplung) változatban is ismert. Magyar modellezőnek-a vonatkezelő személyzet paklikocsija érdekes, mert az eredeti tampon lemosásával, s MÁV felirat felragasztásával a II. világháború után Magyarországon ragadt tíz DR jármű, nálunk Du jelű járművek egyikét kapjuk (a táblácskát honlapunkon mellékeljük). Fénymásolóval két darabot készítsenek, és a hátsó ablak alá a két gerendával határolt mező közepére ragasszák. A többi kocsi szép de festetlenül tamponozott. Patinálásra jó gyakorlóterep! A 60652 mobil nevének megfelelően valóban könnyű és kézre áll. Az 1,5m hosszú, lágy,de csak közepesen rugalmas vezeték szabad mozgást engedélyez. A készletekhez 1,2 A, a majdan külön kapható 1,9 A teljesítményű trafó. Középen folyadékkristályos képernyő, két szélén négy-négy funkció gombbal, melyek lenyomáskor megjelennek. Ezek; hang és zörej, áramszedő távirányító, tolatási menetsebesség, telexkuplung, távolsági fényszóró, jelzőkürt, mozdónysíp, külön világítás, különleges funkció, harang. Láthatjuk, hogy már eddig is ismert módok kerültek a pultra, de míg eddig egy mozdony négy (fl-f4) módban üzemelt, a feladatok felbontása következtében az újabb modellek sokfunkciósak lehetnek. Üröm az örőmben, hogy néhány régebbi modell egyes funkciói nem működnek. Ezek, a tánclokál kocsi (4998), az étkezőkocsi pincérrel (4999) és a forgódaru (7651). A mozdony világítását és a gőzmozdonyfüstöt külön kapcsolhatjuk. Mellette - nyitott könyv piktogrammal - a menüben szörfölhetünk. A STOP a vészleállító. A piros sebességszabályozó egyben irányváltó is, lenyomásával válthatunk. Nem ajánlott teljes gőz melletti lenyomása, mert igaz a mozdony rúgásszerűen irányt vált, de a motor és a mechanikus részek tönkremehetnek, legjobb esetben sérülnek, gyorsan kopnak. Hirtelen leállításra mindenképp a vész-stop gombot használjuk. A pult csak menetirány vezérlési jelre érzékeny mozdonyokkal működik. Milyen mozdonyunk van? A válasz könnyű. Állítsuk le a mozdonyt, a pályáról vegyük le, majd váltsunk irányt (piros forgatógomb lenyomása). Ha a mozdony - visszahelyezést követően - ellenkező irányba indul, szerencsénk volt, ha nem fordftsuk meg. Próba szerencse! A képernyőn nyílfej jelzi a mozdony mozgási irányát. A kis pultot már az új mfx - tíz funkciós - dekóderekre tervezték. Egy pult tíz mozdony adatait tárolja. Ha a memória betelt, valamelyik mozdonyt törölni kell, hogy egy új gépet elfogadjon. Ehhez a menüt használjuk,amely a nyitott könyv ábrájú gombbal kapcsolható. Ekkor Neue Lok (új mozdony) jelenik meg. A menetirányító (piros gomb) tekerésével a Lokandern (mozdony változtat), Loklöschen (mozdony törlés), optionen (opciók), neve lok (új mozdony) választható. Valamennyi főpont alcímekre léptethető. A új mozdony főfejezet az adatbankot, címet, a mozdonyváltás a címet, az opció nyelvválasztó (angol, német, francia, holland) műveletet kapcsol. A bekötősínre szerelt jókora csatlakozó fej a hálózati adapter betápláló vezetékének dugaszát és két mobil speciális csatlakozóját fogadja. Mivel nagy és formatervezettsége ellenére ronda, terepasztalon kérjük elrejteni!

    Egyszerre két „vasutas" irányíthat a pultokkal. Egy mobil egy mozdonyra 16 különféle parancsot továbbíthat. A pult három eddigi berendezést, menetirányítót, erősítőt és control unitot foglal magában, ami barátok között is ca. 600 € áron volt beszerezhető. Az új doboz 100-110 € lesz (tessék pár üzletet körüljárni). Úgy hírlik Magyarországon nyílik néhány újabb üzlet, s a Márklin régi Mekkája, az EU-nak hála, Deák is enyhíthetett árain. A külföldi beszerzés hovatovább fölösleges, meg az utazás költségeivel komoly pénzkidobás! A Central Station - a tervek szerint - 18 eddigi berendezés szerepét fogja ellátni. Ára előre láthatóan 500 € körüli lesz, ami ennyi eddigi berendezéssel - az irányítás nehézségeiről nem beszélve - 2000 € körüli kiadást jelentett, és a tudás mégsem kvadrált. Feszültség alá helyezéskor először a céges logó (manapság „elmaradhatatlan") majd a mozdony az eredeti nagy gép sorozatjelével bejelentkezik, egyúttal a képernyőn megjelenik valamennyi, a modellbe épített üzemmód. A gyárilag dekóderrel épített mozdonyokat 1984-ig visszamenőleg a beégetett adatbank segítségével felismeri a pultocska. Ellenőriztük, működik. Más régebbi gépek és átépítések a menü neue lok alatt - lásd előbb - segítségével beírhatók. A baloldali hosszúkás gombok az eddig szokásos fl-f4 parancsok végrehajtását kapcsolják, de nem jelzik ki, mint az újabb modelleknél. A memóriában tárolt adatok (új mozdony, mozdonycsere, módosítás stb.) változtatásakor ne kapcsoljunk ki semmit, a modelleket sem kell a pályáról eltávolítani. Elég a Stop lenyomása, s máris szabadon programozhatunk. A művelet végeztével nyomjuk le újból a stop gombot, s az üzem azonnal újból föláll. Kiegészítő berendezéseket - váltót, jelzőt, tolópadot, fordítókorongot, vasúti átjárót, darut, világítást, más transzformátorról üzemeltessünk! Második mobil station dugaszolásához adapterkábel (610479, októberre várható) szükséges, amit külön vásárolt pulthoz mellékelnek. Ha a pultot a régi rendszer cseréjeként vásároljuk az adapterkábelre - természetesen - nincs szükség. Utólag vásárolt pulthoz feltétlen szükséges a 24088 számú csatlakozósín beszerzése. A hétpólusú adapter-kábel jóvoltából a rendszer a második pultot kinevezi slave-nek. Ha az első pultot eltávolítjuk a teljes rendszer leáll. A vészstop mindkét pulttal kapcsolható. Két mobil station közül az egyik mindig master! Két bekötő sínnel és két pulttal nem építhető megkettőzött master üzem. Az egyik pultnak slave-nek kell lennie! Ha - ne adj Isten - nagyon elkeveredtünk, az option(en) főmenü alatt keressük meg a reset állást! Lenyomásával minden irományunkat kioltjuk, s a pult visszaáll a gyári alapra. Igaz, kezdhetünk mindent elölről, de gyakorlat teszi a mestert! Ne féljünk, a berendezés el nem rontható. Unesco felmérés szerint a számítógéppel dolgozók majd harminc százaléka veri gépét. Mobillal ezt még véletlenül se tegyük! Azon túl, hogy gyengék menedéke az erőszak, még fölösleges is, mert sokat - de nem mindent - kibír. A püföléssel nem oldódik meg semmi! A berendezés rövidzárlatra először sűrű le-lekapcsolással és a képernyőn villám piktogrammal reagál. Huzamos rövidzárlatra
végül tiltással válaszol. Ekkor az üzemet a stop gomb újbóli lenyomásával vehetjük fel. Előbb tessék a rövidzárlatot elhárítani!
    Teljesítménye - mint említettük - 1,2 A, ami három mozdony egyidejű üzemeltetésére elegendő. Természetes, hogy gőzgenerátor, vonatok belső világítása kevesebb szerelvény egyidejű üzemét teszi lehetővé, vagy jönnek a villámocskák, majd totális csönd! Sok vontatójármű és plusz fogyasztású szerelvények egyidejű működését a 60212 central station biztosítja, amely mellett a mobil station kiegészítő irányító pultként alkalmazható. Az alapkészlethez 100 oldalas, világos tartalmú, ábrákkal gazdagon ellátott kiadványt mellékeltek. Aki egy idegen nyelvet sem beszél, lépésről-lépésre kövesse a képeket, biztos sikerre számíthat!
        Summa summarum, a Mobil Station egyszerűen kezelhető, és főleg olcsóbb (ca. 100 €) mulatság, mint a control unit (6021) volt. Igaz „csak" tíz mozdonyt tud, tehát duplázott Deltának is tekinthető, de üzeme valódi digitál. Szívből kívánjuk mindenkinek, hogy tíz mozdonyt meghaladó vezérléses problémái legyenek! - V&M
 

Vissza a föoldalra
Vissza a modellezés oldalra