Paulina drágám!

Számos gyártó kísérletezett a matróna Paulina méltó modelljével, de igazán csak az elmúlt néhány évben sikerült kicsiben visszaadni az eredetit. Annak idején az NDK modellt nyúztuk – már amikor kapni lehetett – bordóban és zöldben. A mozdony túlméretezett volt, akár Fleischmann fogaskerekûje.  Késõbb ROCO is beszállt a ringbe, s maga idején a legjobban sikerült darabot árulta.  Ma Märklin/Trix E 69 02 pályaszámú modellje a Paulina és BRAWA E 69 03 Hermine-je, a bajor „krokodilocska” a nagy siker, habár utóbbit Pinot noir színe miatt inkább Piroskának nevezhetnénk.
A lényeg, végre rendelkezésre áll a mérethelyes modell. A homlokgerenda az E 69 02 eredetijében kiugró, és dõlésszöge is nagyobb, mint a 03-é. Az E 69 02 mindkét gépterének tetején és függõleges homlokán végigfutó fogódzók kihangsúlyozzák a mozdony karakterét. A kapaszkodók Märklin-nél kissé robusztusra sikeredtek - tudvalevõ Göppingenben nagy súlyt helyeznek a vagy száz évig nyúzhatóságra - a mai változaté már finom akár egy egyedi modellé, de a nyúzást ez is bírja.
A futómû sok méregdrága fine art modellnek is dicsõségére válna.  Finoman gravírozott maszkok nem túl domborúak, ami a kicsi és rövid - mindössze hük. 85 mm - modellnél taszító látványt nyújtana, a berendezések, csövek külön szereltek. Mivel a minta a múzeumi – alias nosztalgia – jármû, a Sifa és hajtása, a sebességmérõ tengelye, a légtartályok, a szabadban futó vezetékek, hûtõk, és homokolók érdekes kavalkádját adják a múlt és jelen vasúti technológiájának. A hágcsók alatt, mivel a jármû csak kéttengelyes és forgóváza nincs, könnyû volt a lépcsõk elhelyezése.  A selyemfényû festés e változatnál zöld, a feliratozás hiánytalan és kivitele példás.
Zavaró, hogy a modell színében, feliratozásában a harmincas éveket idézi, mégis a jelen idejû múzeumi mozdony UIC szabványos csatlakozásai, a rádióantenna és az Indusi „díszíti”. Utóbbit az E 69 02-be 1976-ban építették és akkor mindkét oldalon a jobb ablakot lezárták. Märklin modelljén az Indusi ellenére az ablakok - mint a régi szép idõkben – „nyithatók”. Ha eredeti hatásra törekszünk, ajánlott az UIC csatlakozók leszerelése, s egészen csinos és autentikus mozdonyt kapunk. A 2002 évi változatnál a zavaró rádió antennát elhagyták, így a tetõn rézbõl esztergált légsíp dominál. Helye megfelel az eredetinek. További „bajt” már csak az áramszedõ okoz. Nem a gyártó saját konstrukciója. Beszállítótól beszerzett és lényegesen újabb típusú, igaz tetõ a régi aszimmetrikus elrendezésû, mint az eredeti. Az SBS 39 szigetelése csak 1957 óta ilyen, míg az áramszedõ ollós felépítménye az SBS 9 megfelelõje, pedig csak 1957-ig volt használatos. A kalamajka oka Európa szerte közismert. Számos múzeumi jármû, ha kutya lenne, a gazdája sem tudná milyen keverék. Így gyártó legyen a talpán, aki igazságot tesz. Folytatásként némely felirat (Rev 18.3.55), Epoche III, a mozdony, pedig az 1993-as állapotnak megfelelõ kivitelû. Epoche V-nek mégsem vehetjük, hiszen fõ vonalait az építéskor, 1909-ben kapta, s azon soha nem változtattak. A vasúti hatóságok óvatoskodó túlszabályozással így tették tönkre kontinensünk összes gõzösét, mikor – „szabál az szabál” - homlokra erõltették a harmadik középsõ fényszórót. Ezt az E 69 sem „úszta meg”. Kár!
A védház, akár a fõkeret és az alváz fémfröccs. A védház szögecselése, a karbantartó nyílások védõfedele, a hûtõbordák hibátlanok. Példás a tetõlemez és szerelvényei is. A vonószerkezet a szokásos NEM 652 Kurzkupplung. A motor - mert a védház átláthatóságára gondoltak - kicsi, 4 mm vastag lendkerékkel, mindkét oldalán csigatengellyel, mely közvetlenül a tengely fogaskerékkel érintkezik. Mindkét tengely hajtott. A mozdony kifutása – szólóban – teljes sebességrõl, 74 mm. Az érték digitál üzemben értendõ, a modell gyárilag így készült. Az F4 utasítással a gyorsítás és fékezés lekapcsolható, így az üzem teljesen manuális. A jelenleg épített mindkét változat gépészeti része azonos. Ki a piros áramszedõ kedvelõje, válassza a 37475 kat. sz. Epoche III. (1945-1970) változatot, mely megközelíti az 1982-es selejtezés kori állapotot.
A modell Motorola rendszerû digitális dekóderrel készül. A nyugati prominens szakirodalom NEM 652 Schnittstellét emleget, ami elég faramuci, mivel ez csak egyenáramú modellek velejárója. Vagy kézbe sem vették a „teszt” tárgyát, vagy elõre kész volt az „(elõ)ítélet”. Ez 10 euros folyóiratban, a szakma nagymoguljaitól származó sorokban otromba hiba. Arról már mélyen hallgatnak (ez megerõsíti elõbb hangoztatott rossz érzetünk), hogy Pauline gyárilag a 24.sz. kódra programozott, s azt megváltoztatni csak a gyártó tudja, ugyanis a Märklinnél szokásos kódbeállító kapcsoló sort – ki tudja miért – elhagyták. Az NEM 362 norma kuplungbefogó és kurzkuplung kinematika a modell velejárója. Utóbbi a többi E 69-rõl  hiányzik.  A világítás menetiránynak megfelelõen automatikusan váltó fényerõ konstans, három (sajna nem kettõ) LED. A modell súlya 166 g, ami a valósághû pár kocsis üzemhez bõven elegendõ. A vonóerõ stabilitást -síkon 29g, 3% -os emelkedõn 22g - a hátsó jobb kerék tapadó gyûrûjével növelik. A valójában elõvigyázatosságból szerelt tapadó gyûrû cseréje a mozdony szétbontása nélkül alulról lehetséges. A tengelyre befogó bölcsõt kipattintva a gyûrû cseréje eltart vagy fél percig.
A fémfröccs mozdonyszekrény két átellenes eltolható kallantyú nyitása után leemelhetõ. Ez csak a szökõévben egyszer indokolt csigatengely olajozáskor, felsõ vezetékes üzemmódra váltáskor, illetve a végsebesség- (állítsuk az eredetinek megfelelõ 50 km/h-ra) és fékútkalibráláskor indokolt. Ha nem mindkét mozdonyvéggel vontatunk, a homlokoldali kapcsolót eltávolíthatjuk és helyette a gerendára a nagyvasúti vonókészülék – nem mûködõ – mását és a légvezetékeket szerelhetjük. A gyártó ezt a leírásban külön (gysz. 200 141) ajánlja, de a mozdonyhoz nem eléggé üdvözölhetõ ötlettel mellékelték.
A vizsgált modell katalógus száma: 37476.

  

  

 


 


Vissza a fõoldalra
Vissza a modellezés oldalra