Szertartályos gõzösök fõvonalra, kicsiben



   A mellékvonali szertartályos gõzmozdony modelleket követõen (2003. tavasz 36-37. old.), Dr. Károly Imrével a fõvonali gépek modelljeit tárgyaljuk, melyek a fõleg kis ívekkel teletûzdelt otthoni terepasztalokon arányosabb benyomást keltenek, mint a nagy szerkocsis mozdonyok.
V&M: A mellékvonali szertartályos gõzmozdonyokat minden gyûjteményben jól „kiegészíti” e mozdonykategória fõvonali – nagyobb – változata.  Ebbõ elég pár darab, hiszen lakásban épített terepasztalon a helyi adottságok miatt fõeg mellékvonal modellezhetõ szépen. A MÁV-nál a fõvonali szertartályos gõzmozdonyból számos sorozat szolgált.

Károly: A 342, 442 és 242 sorozat ezek közé tartozott. A 342 modellje A2 kategóriájú – azaz meglévõ gyári – modell, PIKO BR 66-osának átépítése, illetve magyarítása. A tengelytáv, kerékátmérõ mérethelyes, a motor és a koronás fogaskerekes hajtás megfelel a magyar mozdony modellsebességének, és a motor, valamint a hajtómû elfér a 342 modell hosszkazánjában és védházában. Csak a hátsó futókerékpár sugárirányú ívbeállását kel megszerkeszteni, és az egy tengelyes forgóvázat kell a motor alatt elhelyezni. Magam a motort lendkerekes Faulhaberre cseréltem, de az eredeti PIKO motor is megtartható. A lendkerekes hajtás elõnye, hogy 0,5V-nál indul, és a mozdonynak szép kifutása van. Persze ez analóg pályán érvényesül igazán, digitális üzemben kisebb a jelentõsége. Valamennyi keréken van áramfelvétel, de az áramszedõ lemezek nagyon lágy anyagból legyenek, mert a kemény lamellák nagy nyomóereje megakadályozza a szép kifutást. A lendkerék átmérõjét a széntartályban lévõ hely határozza meg, hiszen a motor hátsó végére kellett építenem.
V&M: Különleges a kazán formája, mire legyen a modellezõ figyelemmel?
Károly: A Brotán kazán tölcséres formáját lemezbõl készíthetjük, amit a csõbõl kialakított hosszkazánra forrasztunk. Másik megoldás az egészet egyben esztergál(tat)ni. A 342 sorozat elsõ két példánya sík tûzszekrénnyel készült, aminek modellezése egyszerû, mert a hosszkazán végig azonos átmérõjû. A 342 003 pályaszámtól valamennyi mozdony Brotán rendszerû volt, tehát csak ez a változat tipikus 342! Megtartható a PIKO gépezet is, tehát a hengerek és egyéb fõegységek. A modell 440mm sugarú ívben akadálytalanul közlekedhet. Jól illik hozzá a Bz 52000 sor személykocsi, illetve a csuka-kocsik is.

  

V&M: A 315 sorozat, 342-es gépek átalakításával született. Ez is könnyen elkészíthetõ?
Károly: A mozdony PIKO BR 66-osából mindössze a nagy széntartály figyelembe vételével modellezhetõ. A széntartály azonos a 442 soréval.
V&M: A nagytestû 442 sor építéséhez  alapnak melyik gyártó modelljét ajánlaná?
Károly: Évtizedeken át fõleg a német PIKO modellek uralták a magyar piacot. Meglévõ Märklin-HAMO BR 86-osommat átépítésével kaptam megfelelõ eredményt. Az alapmodell motorja kitûnõ, a hajtás elpusztíthatatlan. A baj a kerékátmérõ, azonban arra gondoltam, hogy a kerekek fölött az oldalvíztartály annyi takar, hogy a különbség nem annyira feltûnõ. Tartottam attól, hogy elképzelésem téves, és a modell túlságosan torz lesz, ezért óvatosságból a futómûvet érintetlenül hagytam, és csak a kazánt, víztartályt, azaz a mozdonytestet - szaknyelven az övön felüli részt - készítettem el úgy, hogy ugyanazzal a csavarral bármikor ismét Märklin-HAMO BR 86-ossá visszaalakíthassam. Érdekes a hosszkazánon a gõzdóm elûtt keresztben álló Petz-Rejtõ víztisztító. A modell elkészülte után kiderült, hogy az összhatás megfelelõ, és a modell pályán jó benyomást kelt. Késõbb a 442-nek megfelelõen elkészítettem a kétvezetékes keresztfejet.

V&M: A 242 könnyû gyorsvonati mozdonynak készült, és húsz évvel késõbb követte a sorban a szintén a miskolci vonalon közlekedõ 442 sorozat gépeit. Egyúttal ez volt az egyetlen megépített áramvonalas gép a magyar vasúttörténetben. A közelmúltban felújított eredeti nyílván több modellezõt fog megihletni.
Károly: A mozdony kedves gyermekkori emlékem, és régóta foglalkoztatott.  Sokáig riasztott a legömbölyített áramvonal idomok elkészítése. Tartottam attól is, hogy a két hajtott tengellyel túl nagy lesz a kígyózás, mivel a vezetett hossz rövid.  A futómûvet elég furcsán építettem, mert a hajtott, csatolt kerekek szabadon futnak, a hajtása hátsó forgóvázban nyert elhelyezést. Fura, de mégis ez volt a dolog könnyebbik része. Az igazi nehézséget a mozdony burkolatának négy gömbfelülete – kettõ lent az elsõ futókerékpárnál, illetve hátul fent a széntérnél – adta. A mozdonygerinc sík, a homlokon nincs gömbfelület. Sokat gyakoroltam, hogyan kalapálhatok rézbõl ilyen kis átmérõjû gömbfelületet.  Végül 0,8mm vastag puha rézlemezzel dolgoztam. A mozdony azonos élven épült, mint a Közlekedési Múzeum 1:5 méretarányú metszetelt modellje.  A kis HO modellen a burkolat mindkét oldalon leemelhetõ, ezért alatta a kazán, teljes gépezet, a rudazat hiánytalan. A fõkeret és gépezet PIKO 01-bõl készült, úgy, hogy a harmadik csatolt kerékpárt az alváz levágásával elhagytam. Az eredeti mozdonyt erõsen német jellegû hajtással építették, a rudazathoz sem kellett nyúlnom. A motor Rivarossi, mely képes a 140km/h-nak megfelelõ modellsebességre.  A világítás kétlábú led, mely pólusváltásakor sárga, illetve vörös fényt ad. Ezt a közelmúltban „fömûhelyi nagyjavításkor” alakítottam ki.  A füstgenerátor Märklin. Gyermekkoromból jól emlékezem, hogy a nagy gépböl kiömlö füst két oldalt örvénylett.  A modell nagy örömre ugyanazt produkálja, a hatás teljes. Megvallom, ezt nem terveztem, ilyen kis modellnél nem is lehet, talán a tökéletesen sikerült formának köszönhetö, hogy az áramlás a nagy méretkülönbség ellenére azonos maradt. A kis mozdony úgy viselkedik, mint a szélcsatorna modellek. Végül megemlíteném, hogy az eredetinek megfelelöen zöld színûre festettem, akár a nagyot, a most lezáródott felújítás során. Sokan csodálkoztak, hiszen a négy mozdonyt, a háborút követöen, mint minden MÁV gépet feketére festették, s így az autentikus gyártáskori színezést soha nem láthatták.

Vissza a modellezés oldalra
Vissza az aktuális szám tartalmához