A a virtuális vasutak világában


Virtuálisvasút.hu

Nemrégiben indult egy átfogó ismertetõ honlap, a www.virtualisvasut.hu. Szerkesztõje nem kis feladatot vállalt magára, folyamatosan hírt ad a virtuális vasutak világában történtekrõl, de programtesztek, trükkök, tippek is megtalálhatóak oldalán. Mindenkinek jó szívvel ajánljuk, akik a vasút ezen ágával is szeretnének megismerkedni.



A Microsoft játékának hivatalos oldala: http://www.microsoft.com/games/trainsim/. A játék 2CD-nyi terjedelmû, felinstallálás után 1.7GB helyet kér magának gépünkön. Alapkiépítésben 6 pálya és a hozzájuk tartozó jellegzetes villany, gõz és diesel mozdonyokat tartalmazza. A grafika megfelelõ, a fizikai modellek szabadon programozhatóak. A hangok az eredeti mozdonyokról vannak felvéve. A gépigény a mai játékokhoz képest szerény: PII 500Mhz, 32MB-os 3D gyorsítókártya és 128MB RAM ajánlott.
A játék népszerûségét a szabadon bõvíthetõ mozdonyparknak és a pályaszerkesztõnek köszönheti. Máris rengeteg csapat ontja a különféle mozdonyokat, kocsikat és pályákat. A magyar kiegészítõkrõl többek között a VMW (Virtual Modelling Works) gondoskodik, honlapjuk címe: http://www.train-sim.hu .

A legismertett hazai TS fórum itt található: http://marci.triak.hu  Itt érdemes kérdéseinket feltenni, de elõtte olvassunk bele a futó topicokba, mert jó eséllyel már minden problémát átbeszéltek, esetleg többször is. Szintén itt található linkgyûjtemény is, nagyon jó kiindulópont kezdõ TS-felhasználóknak!

A nyugat-dunántúl projekt - http://deli.triak.hu

A folyamatosan frissülõ oldalon figyelemmel kísérhetjük az új TrainSim pálya építését, fejlõdését. Cím tehát: http://deli.triak.hu



Immár hazánkban is elérhetõ az Auran cég új játéka, a Trainz. A játék két legfõbb újítása a Microsoft Train Simulatorral szemben, hogy teljesen moduláris, bõvíthetõ felépítésû valamint az, hogy az alap csomag tartalmaz pálya-szerkesztõt is. A Trainz-ben nincsenek végrehajtható küldetések. Az alapötlet az volt, hogy mindenki elkészíthesse saját virtuális terepasztalát és üzemeltesse. Ezért a "hagyományos" vezérállás helyett választhatjuk a DCC control üzemmódot. Ekkor a vonatokat egy, leginkább ROCO Lok-mausra hasonlító kezelõpanellel irányíthatjuk. A vezetõ és a pályaszerkesztõ modulon kívül a program alapkiépítésben tartalmazza a "Collector" nevû modult is. A Collector a szabadon bõvíthetõ jármûgyûjteményt vonultatja fel, valamint az egyes jármûvek mûszaki adatai is megtekinthetõek benne. A modulok száma egyenlõre ennyi, késõbb igérik a pályamesteri, váltókezelõi, gépészeti modulokat. A grafika nagyon szép, az eddigi legszebb, a pályaszerkesztõ megoldásai szellemesek és egyszerûen használhatóak. Sajnos, a program ezen elõnye egyben a hátránya is: a gépigénye igen nagy. Aki komolyabb vasúttársaságot szeretne üzemeltetni, legalább egy PII 850Mhz processzorral és GeForce2 videokártyával kell rendelkezzen. Akárcsak a Microsoft termékéhez, a Trainz-hez is elérhetõek már a magyar kiegészítõk: http://www.trainz.hu címen.
A program honlapja: http://www.virtualtrainz.com


Ha van virtuális vonatozás, akkor lennie kell virtuális vasúttársaságoknak is. Amint megjelentek az elsõ használható vonat-szimulátorok, megalakultak a hozzájuk tartozó vasúttársaságok is. Az alábbiakban a Magyar Virtuális vasúttársaság, azaz az MVV mutatkozik be.

Társaságunk 2001. április 21-én kezdte meg mûködését, rendkívül rövid, néhány hetes elõkészítõ munka után. Az üzem felvételekor az MVV mintegy 500-600 kilométernyi vasútvonalon közlekedtetett vonatokat. 2001. május 26-án sikeresen bemutatkozhattunk a fix.tv (www.fix.tv) mûsorán.
Az elmúlt lassan egy éves tevékenységünk ideje alatt a német, osztrák, cseh, szlovák és mindenek elõtt a magyar vasútvonalakon tevékenykedtünk. A közös használatú (általában államvasúti tulajdonú) vonalakon kívül az MVV rendelkezik néhány saját vonallal is:
-Szob - Kemence
-Letkés - Ipolyszalka (Salka; Szlovákia)
-Fehmarnsund - Orth
-Rochlitz (Sachs.) - Narsdorf
-Rochlitz (Sachs.) - Waldheim
-Altenhain - Obersalach
-Breitenmühle - Weißenring
A közeljövõben tervezzük felvenni a forgalmat a Kemence — Ipolyság — Drégelypalánk és a Baja — Zombor vasútvonalon. Hálózatunk folyamatosan fejlõdik, terjeszkedik, elsõsorban az „elfelejtett” cseh, szlovák és persze magyar tájakon. A vonatforgalmat ma már közel 600 darab saját tulajdonú vontatójármûvel látjuk el. Ezeknek többsége (jelenleg 210 darab) egy- vagy többáramnemû villamos mozdony. Az MVV jelenleg a hálózat fejlesztésén kívül fõ célként a vasúttársaság portáljának, az MVV Online-nak a fejlesztését tûzte ki. Szeretnénk egy olyan internetes arculatot kiépíteni, amellyel jelenleg csak néhány vasúttársaság rendelkezik. Szeretnénk, ha az MVV Online a hazai és a külföldi vasúti szimulátorokkal, azon belül is fõleg a RailSim-mel foglalkozók egyik fõ célpontja lenne. Ennek az elvárásnak ma már oldalunk (ami talán bátran nevezhetõ portálnak) többé-kevésbé megfelel. Jelenleg 18 fõ aktív dolgozónk közel 3000 km vasútvonalon lát el többé-kevésbé rendszeres vasúti forgalmat a vontatási szakterületen. A tagfelvétel igen egyszerû. A jelentkezni szándékozó kitölti a regisztrációhoz szükséges kérdõívet és ezzel (miután elküldte az MVV részére és annak beérkezésérõl visszaigazolást kapott) az MVV teljes jogú tagja lett. Természetesen ez a tagság nem kötelezettségek nélküli. Havonta két-három alkalommal (vagy kérésére sûrûbben) változatos vezényléseket juttatunk el a dolgozóhoz, amit a Hálózati Végrehajtási Utasításunk betartása és a menetokmányok vezetése mellett teljesít. Miután a menetokmányt (menetlevelet, szükség esetén sebességmérõ-regisztrátumot, eseménykönyvet, stb.) visszaküldte az MVV részére, a menet bekerül a statisztikánkba, és ezzel jogosulttá válik egy következõ vezényelt menet leutazására.
Ha további kérdése van, bátran forduljon Halász Péterhez, a pályavasúti és gépészeti szakigazgatóhoz. Az MVV honlapja itt található: http://www.mvv-online.de.vu